Myynti on jokaisen liikevaihdon kasvua tavoittelevan yrityksen sydän, joka joko pumppaa tai on pysähtynyt. Tämä tarkoittaa jatkuvaa tarvetta uusasiakashankinnalle ainoastaan olemassa olevien asiakkuuksien kehittämisen lisäksi. Jos haluat myydä enemmän – sinun tulee prospektoida enemmän.
Tämä asia on itsestään selvää jokaiselle myynnin parissa työskentelevälle, joten ymmärryksen puute ei aiheuta ongelmia. Tänä päivänä monet yritykset ylikuormittavat myyntihenkilöstönsä erilaisilla suorituksen johtamiseen, asiakassuhteiden hallintaan, neuvottelutaitoihin, myyntitekniikoihin sekä muilla ainoastaan myyjien tietoihin ja taitoihin liittyvillä koulutuksilla.
Miksi myyjät eivät prospektoi riittävästi?
Niin sanottu itsensä markkinoinnin pelko yllättää myyjän ja rajoittaa huomattavasti myyjän kykyä luoda uutta liiketoimintaa. Tätä kutsutaan MyyntiEsteeksi, joka on käytännön tasolla tunneperäinen ”muuri”, joka estää myyjää luomasta uusia asiakassuhteita tai pahimmillaan tekemästä lisämyyntiä olemassa oleville asiakkuuksille. MyyntiEsteet ovat erittäin yleisiä ja ne ovat tutkitusti kaikista suurin yksittäinen syy alisuorituksiin ja tulonmenetyksiin niin yksilöille, kuin myös organisaatioille.
Kokonaiskuvan muodostaminen
MyyntiEsteet –arviointien tuloksista näemme konkreettisesti koko myyntiorganisaation tilan. MyyntiEsteet ovat hyvin tarttuvia käyttäytymismalleja sekä asenteita ja kaikista suurimmat ”taudin levittäjät” ovat tutkitusti: