Myyjillä päättämättömyys tulee esiin itsevarmuuden puutteena, kun pitäisi aloittaa yhteydenotot asiakkaisiin. Päättämättömät myyjät pelkäävät leimautuvansa tunkeileviksi tai menettävänsä asiakkaan hyväksynnän. He haluavat olla asiakkaan kanssa kaikista asioista samaa mieltä.
Asiakaskontaktointi on päättäväistä työskentelyä, siksi kontaktointi ja päätösten kysyminen ovat hankalia päättämättömille myyjille. He ovat haluttomia olemaan tunkeilevia eivätkä halua häiritä asiakasta. He uhraavat mieluummin itsensä ja uransa. Kun emme halua häiritä muita ihmisiä, jäämme odottamaan loputtomiin sitä oikeaa ”hetkeä” tai ”tilannetta” soittaa tai avata keskustelu asiakkaiden kanssa.
Päättämättömyydelle on löydetty kaksi lähdettä: yleensä se on yhdistelmä perinnollisiä piirteitä ja aikaisempia kokemuksia. Myyjillä, joilla on personallisuuspiirteenä alhainen hallitsevuus, on havaittu vaikeuksia kontaktoida asiakkaita. Yleensä tilanne pahenee, kun tälle taipumukselle alttiit myyjät osallistuvat konsultatiivisen myynnin kursseille.
Yllättävää on, että päättämättömät myyjät saattavat ulospäin näyttää ylikorostuneen päättäväisiltä ja jotkut jopa yrittävät käyttäytyä aggressiivisesti. Tämä on usein teatteria, jolla todellisia tuntemuksia pyritään peittämään.
Vaikka päättämättömyyden perinnöllisyyden piirteen takia tästä taipumuksesta voi olla hankala opetella kokonaan pois, voidaan oikeanlaisella korjausohjelmalla nostaa asiakaskontaktoinnin määrää merkittävästi. Päättämättömät henkilöt ovat yleensä erittäin halukkaita noudattamaan ohjeita ja hyvin yhteistyökykyisiä.
Paras keino raivata omia Myyntiesteitä pois on tehdä oma Myyntiesteet-itsearviointi ja osallistua Myyntiesteet-valmennukseen; https://www.adeptus.fi/myyntiesteet-1pv
Tuntuuko sinusta siltä että muut ihmiset hyötyvät sinusta? Onko asiakaskontaktointi puhelimitse sinulle hankalaa? Päättämättömyys on yleisin myyntieste sekä euromääräisesti haitallisin. Moni päättämäton henkilö on löytänyt itselleen uuden vaihteen tunnistamalla itsestään tämän tunnepuolen oikosulun ja pystynyt raivaamaan sen vaikutuksia itseltään.
Jopa 90 % myyjistä kärsivät niin kutsutuista itsensä markkinoinnin peloista eli Myyntiesteistä (engl. Sales Call Reluctance). Ne ovat suurin yksittäinen syy alisuoriutumiseen myyntityössä. Käyttäytymispsykologit ovat tutkineet näitä tunneperäisiä oikosulkuja useiden vuosikymmenien ajan ja kehittäneet niiden tunnistamiseen erityisen arviointityökalun sekä raivausohjelman.