Tunneäly myyntityössä - Tavoitekirkkaus
TAVOITEKIRKKAUS - AIVOT RAKASTAVAT SELKEYTTÄ Viikoittain, kun valmennuksissa kysyn, että onko sinulle selvää ja kirkasta, mitä sinulta tässä roolissa...
2 minuutin luku
Pekka Sinervo : 21.6.2017 12:40
“Kontaktoin asiakkaita kunhan tiedän mitä sanon heille”
Jotkut motivoituneet ja tavoitehakuiset myyjät välttelevät asiakaskontaktointia, koska heillä on tunne, ettei heillä ole tarpeeksi tietoa (tai heitä ei ole koulutettu) tuotteista ja palveluista, joita pitäisi esitellä asiakkaille. Tällöin kyseessä ei ole myyntieste, vaan yksi neljästä lume-esteestä.
Asiakaskontaktoinnin välttely ennen kuin myyntihenkilö on sopivasti koulutettu on usein omantunnon kysymys, joka usein esiintyy kokeneemmilla myyjillä, jotka ovat palkattu taloon, jossa myyjiltä ei vaadita niin paljon. Tällaisten yritysten minimaalinen myyjien valmennustaso herättää tämän lume-esteen. Toki on syytä muistaa, että emme luokittele asiakkaitamme tuotteiden tai palveluiden mukaan, vaan tarkastelemme ainoastaan johtamisen laatua, uusien henkilöiden sisäänajo-ohjelmaa ja myyjien valmennusohjelmia.
Matalamman vaatimustason myyntiorganisaatioissa myyjien työsuhteet ovat suunnitellusti lyhyitä. Tämän takia pitkäkestoisia myyntivalmennuksia ei ole tarjolla. Nämä organisaatiot eivät odota, että uudet myyjät pysyvät pitkään talossa eivätkä erityisemmin välitä, jos joku lähtee. Toisaalta on erityisen tärkeää, että myyjät näissä organisaatioissa ovat tuottavia lyhyen uransa aikana.
Koulutus näissä yrityksissä on muodollista ja systemaattista. Koulutukset alkavat ilman seremonioita (allekirjoitus tähän) ja ovat lyhytkestoisia, jonka jälkeen jokaisen pitäisi olla “myyntitykki”.
Kokeneet myynnin ammattilaiset odottavat enemmän. He vaativat myös itseltään enemmän ennen kuin kokevat osaavansa myydä tuotteita ja palveluita. Nämä asiat huomioiden heidän välttelynsä asiakaskontaktointia kohtaan perustuu järkeilyyn ja rehellisyyteen - ei niinkään pelkoon kontaktoida asiakkaita. Näillä henkilöillä ei välttämättä ole myyntiesteitä, vaan heillä on puutteellisista tiedoista johtuva lume-este.
Jos sinulla on tiedon puutteesta johtuva lume-este, asiakaskontaktoinnin välttely voidaan korjata nopeasti ja helposti tarjoamalla sinulle sitä tietoa, joka sinulta puuttuu. Pyydä esimieheltäsi tai kouluttaja puuttuvat tiedot. Tämän ei pitäisi olla vaikeaa. Mutta ole varovainen, muut myyntiesteet, kuten ylivalmistelu, saattavat vaikuttaa käyttäytymiseesi.
Tiedon puutteesta johtuva lume-este on suhteellisen harvinaista. Suurin osa yrityksistä huolehtii myyjien valmennuksista ja tiedon tarpeista riittävästi, jotta nämä ovat kykeneviä myymään tuotteet ja palvelut.
Tiedon puutteesta johtuva lume-este esiintyy useimmiten uusilla, nuorilla myynti-henkilöillä, mutta myös kokeneemmilla erityisesti yrityksissä, joissa uusi omistaja vastaa rekrytoinnista. Joskus tämä oireilu saattaa esiintyä kokeneemmilla myyjillä yrityksissä, joissa yrityksen myynti- ja markkinointistrategia muuttuu totaalisesti.
Olemme havainneet joskus tiedon puutteesta johtuvia lume-esteitä myös pyramidiorganisaatioissa ja muissa yrityksissä, joissa kyseenalaistetaan myyntikoulutuksen standardit. Näissä organisaatioissa ei välitetä kuka myy heidän tuotteita tai miten niitä myydään.
Lume-esteet (Impostors™) ovat myyntiesteiden tavoin myyjän uraa ja kontaktointitehokkuutta jarruttavia tekijöitä. Niiden oireet saattavat ulkoisesti näyttää myyntiesteiltä, mutta näin ei tosiasiassa ole. Lume-esteitä on neljää erilaista:
TAVOITEKIRKKAUS - AIVOT RAKASTAVAT SELKEYTTÄ Viikoittain, kun valmennuksissa kysyn, että onko sinulle selvää ja kirkasta, mitä sinulta tässä roolissa...
tIEDE IHMISTEN MOTIVAATIOSTA - MOTIVAATION LISÄÄMINEN Tässä jatkoa edelliselle Myyntiesteet blogille.
Mistä myyjän suorituskyky syntyy digitalisaation aikakaudella? Jos sinulla on kuumetta, niin voidaanko suoraan päätellä, että sinulla on flunssa? Ei...