Tunneäly myyntityössä - Tavoitekirkkaus
TAVOITEKIRKKAUS - AIVOT RAKASTAVAT SELKEYTTÄ Viikoittain, kun valmennuksissa kysyn, että onko sinulle selvää ja kirkasta, mitä sinulta tässä roolissa...
2 minuutin luku
Mikko Parikka : 22.5.2017 13:01
Osalla myyjistä on korkea motivaatio, mutta eivät tiedä mihin käyttäisivät kaiken energiansa. He toimivat kuin rikkinäinen virtajohto televisiossa, näyttäen kuvaa, mutta rakeisena.
Myyntityössä yhteys virtalähteen ja kuvan välille syntyy aktiivisen prospektoinnin ja proaktiivisen myyntityön kautta. Kun yhteys on ehjä, toimivat tavoitteet oikealla tavalla. Jos tavoitteet ovat epäselvät tai puuttuvat kokonaan, on mahdotonta fokusoida tekemistä, voimaa ja energiaa asioihin, jotka ovat aidosti olennaisia myynnissä menestymisen kannalta.
Aloitteellisuudesta ja proaktiivisuudesta tulee huomattavasti vaikeampaa, jos et tiedä tai muista miksi ylipäätään prospektoit. Kun tavoitteista tulee epäselviä, muuttuu prospektointi rituaalimaiseksi ja mekaaniseksi suorittamiseksi.
Jos henkilö ei löydä omalle uralleen riittävän kirkasta tarkoitusta, saattaa hän lainata muilta ihmisiltä näennäisesti toimivia tarkoituksia ja upottaa energiansa feikki-tavoitteiden jahtaamiseen.
Esimerkkejä tällaisista lainatuista tavoitteista ovat muun muassa tunnustuksen saaminen tai korkea palkka. Älä kuitenkaan ymmärrä väärin. Nämä voivat olla hyviä tavoitteita, mutta jos ne eivät ole sinun tavoitteitasi, prospektointiin ja myyntityöhön liittyvät paineet tulevat lopulta huuhtomaan ne tiehensä.
Kun näin pääsee tapahtumaan, ei henkilö pääse enää eteenpäin urallaan ja pahimmassa tapauksessa ajaa itsensä burnoutiin. Myyjän prospektointikyvykkyys voi olla "ok" tasolla hetkellisesti, mutta hän jää paljon potentiaalinsa alle ja kuluttaa itsensä loppuun ennen pitkää. Päällepäin kaikki tällainen käyttäytyminen voi vaikuttaa myyntiesteellisyydeltä, mutta näin ei kuitenkaan ole. Kyseessä on lume-este. Tavoitekirkkauden puute on havaintojemme mukaan yksi suurimmista syistä alisuoriutimiseen myyntityössä.
Myyjän henkinen moottori on ohittanut ohjausmekanismin. Ala epäilemään tätä lume-estettä, jos et osaa enää vastata kysymykseen: "Mitä varten prospektoin?"
Matala tavoitetaso voi olla lähtöisin monesta eri tekijästä. Osalla tähän kastiin kuuluvista henkilöistä kyse on siitä, että he eivät ole elämänsä aikana oppineet johtamaan urakehitystään. Tyypillisesti tämä juontaa juurensa siihen, että elämään liittyviä kurinalaisuuksia ei ole opetettu riittävästi kotona, koulussa tai myöhemmin työelämässä. Kompensoidakseen näitä puutteita, moni tyytyy vain imitoimaan asioita, jotka näyttävät toimivan muilla.
Toinen, vielä suurempi syy on se, että henkilöä ei ole johdettu oikein. Epäselvä kommunikaatio johtaa epäselviin tavoitteisiin - siitä huolimatta, vaikka henkilö olisi 'kasvatettu' tavoitehakuiseksi. Johdonmukainen esimiestyö onkin avainasemassa tavoitekirkkauden saavuttamiseksi. Usein Päättämättömissä organisaatioissa ilmenee Tavoitekirkkauden puutetta. Huolehdithan esimiehenä, että alaisillasi on inspiroivat tavoitteet kirkkaana mielessä.
Myyjän hyvinvoinnin kannalta tavoitetason kirkkaus on tärkein asia heti riittävän energiatason jälkeen, sillä hyvinvoiva myyjä myös myy hyvin.
Lume-esteet (Impostors™) ovat myyntiesteiden tavoin myyjän uraa ja kontaktointitehokkuutta jarruttavia tekijöitä. Niiden oireet saattavat ulkoisesti näyttää myyntiesteiltä, mutta näin ei tosiasiassa ole. Lume-esteitä on neljää erilaista:
TAVOITEKIRKKAUS - AIVOT RAKASTAVAT SELKEYTTÄ Viikoittain, kun valmennuksissa kysyn, että onko sinulle selvää ja kirkasta, mitä sinulta tässä roolissa...
tIEDE IHMISTEN MOTIVAATIOSTA - MOTIVAATION LISÄÄMINEN Tässä jatkoa edelliselle Myyntiesteet blogille.
Mistä myyjän suorituskyky syntyy digitalisaation aikakaudella? Jos sinulla on kuumetta, niin voidaanko suoraan päätellä, että sinulla on flunssa? Ei...